Amazon dacht maandag mooie sier te maken met een superaanbieding van het nieuwe album van Lady Gaga, Born This Way.

De internetwinkel bood de MP3-versie voor 0,99 dollar aan, liefst elf dollar goedkoper dan de prijs in de iTunes-winkel van grote rivaal Apple.

Het aanbod was bedoeld om de zogenoemde ‘cloud’-diensten van Amazon te promoten, waarbij gebruikers muziek op externe servers opslaan en afluisteren via internet of hun smartphone.

Amazon had echter niet gerekend op de overweldigende respons van Lady Gaga-fans, die massaal ingingen op het aanbod. Gevolg: de servers van Amazonkonden de drukte niet aan en liepen vast, zo meldt The New York Times.

Muziek in de cloud

De sof betekent een lelijke tegenvaller voor Amazon, dat met zijn clouddiensten voor muziek Apple wil aanvallen. Amazon geeft klanten die gebruik maken van de mogelijkheid om muziek via internet of hun mobieltje af te luisteren vijf gigabyte aan gratis ruimte, en verhoogt dit tot 20 gigabyte als gebruikers een album kopen.

Volgens recente schattingen heeft iTunes een aandeel van 66 procent op de markt voor digitale downloads in Amerika, tegen 13 procent voor Amazon.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl